sâmbătă, 14 ianuarie 2012

Adevărul unui blog

Adevărul din mass-media
Majoritatea românilor cred că tot ce apare în ziare şi la televizor este adevărat. Numele unora dintre aceste ziare sau posturi tv poate fi un factor determinant în această obişnuinţă, dar nu poate fi o scuză. "Adevărul", "Gardianul" şi "Realitatea TV" sunt câteva exemple clasice: numele acestora ne poate face să credem că articolele lor sunt corecte şi bazate pe adevăr. Însă nu este deloc aşa.

"Realitatea" SOV

Miliardarul Sorin Ovidiu Vântu este consilier la postul de televiziune Realitatea TV, şi participă la unele întâlniri de lucru cu nume cunoscute ale postului tv: Liviu Luca (manager PetromService), Melania Medeleanu, Robert Turcescu, Emil Hurezeanu, Andrei Gheorghe şi Mihai Tatulici. Robert Turcescu a declarat că "nu vrea să vorbească despre acest subiect". Doar Andrei Gheorghe a recunoscut că s-a întâlnit cu Sorin Ovidiu Vântu (SOV).

Mass-media oficiala spune adevarul?Investiţiile în mass-media ale PetromService şi ale Federaţiei Sindicatelor Libere şi Independente Petrom, conduse de Liviu Luca, au început acum câţiva ani, când au cumpărat 6% din ziarul Ziua. Treptat, au devenit 100% acţionari. În luna mai 2004, societatea a devenit proprietar la Realitatea TV. Grupul mai include postul Radio Total şi Telegraful de Prahova. În spatele investiţiilor PetromService este Sorin Ovidiu Vântu.

Controversatul om de afaceri (SOV) are deja o proastă reputaţie atrasă în urma scandalului FNI care s-ar răsfrânge asupra PetromService şi a "puilor" săi (ziarele Ziua, Gardianul şi Averea, şi postul Radio Total) în cazul în care ar recunoaşte public implicarea sa în toate aceste mijloace mass-media.

Mai multe ziare cântă pe o singură voce

Sorin Roşca Stănescu controlează, prin intermediul societăţii de management "Fulcrum", nu mai puţin de patru jurnale. Pe lângă ziarul Ziua, care l-a consacrat ca director, gazetarul mai deţine alte trei titluri: Gardianul, Averea şi Independent (a carui apariţie a fost temporar oprită). Roşca Stănescu este mai mult decât manager la Gardianul: el a primit 10% din acţiuni. Totodată, are 50% din profitul ziarului, iar in momentul vânzării publicaţiei ii va reveni jumătate din sumă. Despre orientarea şi adevărata faţă a cotidianului Ziua, avem detalii în Ziua: noapte vopsită.

Mass-media te păcăleşte

Sorin Vulpe, director general la Academia Caţavencu, semnalează că numeroase instituţii de presă au fost create de oameni de afaceri pentru a-şi proteja interesele: "Ziarul era gândit ca un centru de cost. Nu trebuia să producă bani, ci să fie o voce care să transmita un mesaj către cei care puteau să influenţeze afacerile patronului". Cu alte cuvinte, scopul iniţial al ziarului (de a informa corect) a fost înlocuit cu acela de a servi intereselor financiare particulare prin influenţă informaţională.

Preşedintele Traian Băsescu spunea recent că există structuri de tip mafiot care deţin un important control economic şi forţa de a influenţa populaţia prin achiziţionarea şi controlul unor importante grupuri mass-media (ziare şi televiziuni).

În Romania majoritatea oamenilor cred că tot ce scrie la ziar e adevărat. În schimb, cetăţenii americani au început să se trezească şi nu mai iau drept bune toate ştirile. În timp ce mass-media oficială îşi pierde tot mai mult credibilitatea, oamenii şi-au creat pe internet veritabile reţele de ştiri alternative care prezintă adevărata faţă a evenimentelor.

America dă semnalul

În 2004 au ieşit la iveală minciunile unor jurnalişti cunoscuţi de la importante corporaţii media americane. Este vorba de Dan Rather, un cunoscut jurnalist american de la CBS şi de Eason Jordan, director la CNN, care au fost nevoiţi să-şi dea demisia şi să recunoască public că informaţiile prezentate de ei cu mare convingere drept reale, erau de fapt nişte invenţii.

Celebrul cotidian New York Times a publicat în februarie 2005 un articol în care Katherine Seelye prelua afirmaţiile lui Edward Morrissey, care iată ce scria pe un site de ştiri alternative (www.captainsquartersblog.com): "Morala acestei poveşti: mass-media nu va mai putea ascunde adevărul şi în acelaşi timp spera că poate să scape uşor. Jurnaliştii nu vor mai putea face afirmaţii fără fundament sperând că cititorii vor continua să îi creadă!"

Adevarul vine de pe internetIată ce întrebări de bun simţ îşi pune un internaut american sătul să se mai lase manipulat: "Ne aflăm într-o eră în care vieţile noastre pot fi distruse de o haită de lupi care nu sunt controlaţi de nimeni, nu au superiori în faţa cărora să răspunda şi nici o credibilitate? Sau aceasta semnifică doar că am intrat într-o nouă lume în care mass-media tradiţională nu îşi mai are locul?". Concluzia acestui internaut este că "mass-media clasică va trebui să dea socoteală mai mult ca niciodată cetăţenilor care nu mai sunt satisfăcuţi de articole scrise fără nici o investigaţie şi de comentarii incendiare, dar fără nici o bază".

Paul Mirengoff de la www.powerlineblog.com consideră că "mass-media clasică nu are o relaţie autentică cu cititorii săi, vrea doar să le spună oamenilor cum stau lucrurile, şi această atitudine îi ţine departe de publicul lor".

Romania, trezeşte-te!

Mulţi dintre noi ne-am obişnuit să stăm ca nişte "legume" în faţa televizorului şi să "înghiţim" părerile gata-preparate pentru noi de către redacţiile tv. Unii dintre noi cumparăm conştiincios ziarul de la colţul străzii şi-l "devorăm" în tramvai sau în metrou fără să ne punem întrebarea: "Care este adevăratul motiv pentru care acest articol apare acum în acest ziar?".

Deja mulţi români s-au convins că majoritatea mass-mediei oficiale şi-a "dat arama pe faţă". Devine din ce în ce mai clar că unele ziare şi posturi tv nu mai pot să fie surse de informaţii corecte. De aceea, sursele alternative de ştiri - mai ales cele prezente pe internet - sunt o adevărată necesitate pentru a potoli setea de adevăr a românilor.


autor:Andrei Comanescu
sursa: AIM

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu